Brødrene Wright – reisen til verdens første flyvning II

Her fortsetter historien fra siden “Brødrene Wright – reisen til verdens første flyvning”.

Som nevnt hadde brødrene kommet langt i å bygge et aerodynamisk glidefly med gode ror i løpet av 1902. I løpet av vinteren som fulgte fikk de hjelp av en mekaniker, Chuck Taylor, og bygde en bensinmotor som samtidig var både lett og kraftig nok til å holde et slikt fly i luften.

Nå viste det seg også at brødrene hadde fått konkurranse fra Samuel P. Langley, en vitenskapsmann med forankring i den store og mektige Smithsonian Institute. Brødrene Wright ble stadig forsinket med sine forsøk på flyvninger, og dette ga Langley to muligheter til å prøve ut sitt fly først. Det lyktes han imidlertid ikke med. Han ga opp, og brødrene var nok en gang alene i sin Gliding_flight,_Wright_Glider,_Kitty_Hawk,_NC._1902.10459_A.S.jakt på verdenshistoriens aller første flyvning.

Mens Wilbur hadde vært hjernen bak mye av designen, var det Orville som fikk æren av å gjennomføre den første flyvningen. Den varte bare i 12 sekunder, og avstanden flyet forflyttet seg var ikke en gang 40 meter! Likevel ble en fantastisk barriere brutt den dagen, 17. desember 1903. En drøm vi antakelig hadde båret med oss i tusenvis av år gikk endelig i oppfyllelse.

Den dagen var motvinden så sterk at flyet knapt nok bevegde seg fremover, samtidig som det ble slengt opp og ned av et ustabilt høyderor. Det var ikke enkelt å være Orville Wright, verdens første pilot, men man kan jo tenke seg hvilken fantastisk triumf det var for de to brødrene å lykkes. Senere på dagen prøvde også Wilbur å fly, og med litt svakere vind i mot greide han å komme seg 60 meter, selv om problemet med høyderoret fortsatt var til stede.

Bragden til de to brødrene var så stor og uvirkelig at det faktisk tok mange år før folk flest trodde at dette kunne være sant, selv om de gjorde demonstrasjons-flyvninger utallige ganger.